Dagboek “Cruise – de andere Donau” – juli 2023

Input van onze correspondent ter plaatse, hun reisleider en ons aller voorzitter, Eddy De Bock

Dag 1 – 8 juli 2023 – Busreis Antwerpen – Regensburg

Met een drietal uren vertraging is onze reis gestart vanuit de Vogelzanglaan. Reden: het waterpeil van de Donau was te laag om door te varen tot in Passau. Vandaar dat wij nu de cruise starten in Regensburg. Alle deelnemers waren goed op tijd, de bus was dit ook.
Na een lange busreis met verschillende tussenstops waaronder ook een lekkere lunch in een zeer gezellig restaurant voor Würzburg, zijn wij om 1930 uur aan boord gegaan van een prachtige rivierboot die de naam draagt MS Dutch Grace.

Dag 2 – 9 juli 2023 – Regensburg

Na een welgekomen nachtrust en een heerlijk ontbijt zijn wij om 0910 uur met de bus vertrokken naar het Walhalla, een indrukwekkende Griekse tempel met zicht op de Donau. Deze tempel is grotendeels in de marmer afkomstig uit Italië en Zwitserland. Nadien hebben wij met onze gids Walter het historisch centrum van Regensburg bezocht met de indrukwekkende Porta Praetoria uit de Romeinse tijd. Vervolgens bezochten wij het stadhuis met de keizerlijke zaal en een gotische kathedraal.
Na deze rondgang gingen wij terug aan boord voor de lunch en vertrek naar Nürnberg. In de namiddag genoten wij van koffie met gebak en een temperatuur van 32 graden.

Dag 3 – 10 juli 2023 – Nürnberg

Dag drie startte met een verrassing, wij waren ‘s morgens al op onze bestemming i.p.v. ‘s middags. De wachttijden aan de 11 sluizen waren miniem geweest, vandaar een halve dag meer genieten van het zonnedek en de heerlijke temperaturen. Na de lunch was er het bezoek van de historische stad Nürnberg waar na WO II de belangrijkste nazileiders berecht werden tijdens het gekende Nürnberg proces. Wij bezochten het Zeppelin plein waar Hitler zijn legendarische speeches hield voor een menigte van 200000 personen. De grootheidswaanzin ten top in Nürnberg waar eveneens op een grote laan parades werden gehouden met massaal veel militairen.

Dag 4 – 11 juli 2023 – Bamberg

De vierde dag van onze riviercruise brachten wij door in Bamberg, door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed.
Reden: de stad is grotendeels gespaard gebleven tijdens de wereldoorlogen waardoor zij nu behoort tot de top van de middeleeuwse steden in Duitsland. We zagen er het oude stadhuis gebouwd op een eiland, toegankelijk via twee bruggen.
We bezochten ook de Dom van Bamberg, de prachtige rozentuin gelegen achter de nieuwe bisschopsresidentie, het grootste paleis van de stad. Tegenwoordig zijn er de Staatsbibliotheek en de Staatsgalerij in ondergebracht.
Bamberg telt negen brouwerijen waarvan wij er één bezocht hebben en naar Beierse gewoonte halve liters bier hebben gedronken.

Dag 5 – 12 juli 2023 – Würzburg en Rothenburg ob der Tauber

Om 0900 uur met de bus van Würzburg naar Rothenburg, een pittoresk, middeleeuws stadje op de Romantische Strasse. Deze toeristische route start in Würzburg en gaat tot aan de voet van de Alpen. De rit naar Rothenburg verliep dus op een klein deel van deze alombekende Strasse. Na een stadswandeling keerden wij terug naar de bus langs de volledig gerestaureerde stadsmuren. In Würzburg bezochten wij de wondermooie Residenz die sinds 1981 werelderfgoed is geworden van Unesco. De foto’s getuigen van de pracht en praal van dit gebouw.

Dag 6 – 13 juli 2023 – aan boord van MS Dutch Grace

Vermits wij vandaag bijna een volledige dag hebben gevaren, zullen de foto’s hoofdzakelijk van op het schip komen. Een korte uitstap in de late namiddag bracht ons naar een bierproeverij in het centrum van Aschaffenburg. Groot was onze verwondering wanneer wij vaststelden dat het streekbier, de schlappeseppel, dat wij gingen proeven al veertig jaar niet meer wordt gebrouwen.
Het avondmaal was uitzonderlijk lekker met een heerlijk wijntje, alsook het optreden achteraf in de lounge was een aangename verrassing.

Dag 7 – 14 juli 2023 – Aschaffenburg

De laatste dag van onze reis brachten door in Aschaffenburg, meer bepaald in het kasteel waar verschillende musea zijn in ondergebracht. Een wandeling door de stad was de laatste activiteit.
Op het middaguur vertrokken wij dan voor onze laatste vaart naar Frankfurt.
Om 1800 uur werd ons een cocktail aangeboden gevolgd door de Captain’s Dinner, een prachtig verzorgde maaltijd met aangepaste wijnen.

Dag 8 – 15 juli 2023 – Frankfurt en terugreis naar Antwerpen